Vlaamse STEM olympiade
blink uit in technologie
technology approved

Nieuwe campagne moet leerlingen warm maken voor technisch onderwijs


Met de steun van de onderwijsnetten start vandaag een nieuwe campagne om leerlingen warm te maken voor het technisch onderwijs. Dat wordt immers nog al te vaak gezien als tweede keuze voor wie een algemeen vormende studierichting niet lukt. Intussen smeekt de industrie om jongeren met een technische vooropleiding.

Het probleem is bekend: zelfs jongeren met een technische interesse (of hun ouders) kiezen dikwijls toch voor een aso-richting. Als die niet lukt, kan de leerling toch nog "afzakken" naar het technisch onderwijs. Vaak beklagen die leerlingen zich achteraf die "gemiste keuze", zeggen de onderwijsnetten. En bedrijven zien technisch geschoolde jongeren graag komen omdat die tijdens hun opleiding "feeling" voor technologische processen hebben ontwikkeld. De campagne "Toch wel technisch!" moet die foute perceptie rond de keuze voor technisch onderwijs bijsturen. Ze gaat op 18/02/2013 van start met twee spotjes op VRT-zender één. Daarnaast is de website www.tochweltechnisch.be raadpleegbaar. Scholen die deelnemen aan de actie, verkopen stickers voor transport- en bedrijfsauto's. De campagne loopt tot 31 augustus. (DLA - Knack)

© Knack (18 februari 2013)