Vlaamse STEM olympiade
blink uit in technologie
technology approved
logo stemtornooi

Welke school realiseert het beste STEM-project?

In het verlengde van de Vlaamse STEM Olympiade, Technology approved, is er het STEM Tornooi. STEM-onderwijs staat o.a. voor onderzoekend leren, samenwerken, probleemoplossend handelen, innovatie, ontwikkelen van technologie, maatschappelijke relevantie, communiceren, competenties van de 21e eeuw, ontwerpen en realiseren. Wij stellen in januari twee uitdagingen/projecten voor die geschikt zijn voor leerlingen van de 1e graad secundair onderwijs met keuze STEM. Hierbij zullen we de projectvoorbereiding ter beschikking stellen. De beste uitgewerkte en gerealiseerde projecten, per school, mogen dan deelnemen op de finale van dit STEM Tornooi.

Meer info over het stemtornooi 2020-2021 kan je vinden op www.stemtornooi.be.

Op het programma staat de projectvoorstelling, een unieke STEM-show en als klap op de vuurpijl de prijsuitreiking.

Projecten van schooljaar 2021-2022

De Veroverende Rover

Ontwerp een robot die zich over hindernissen kan voortbewegen.

Om onderzoek te verrichten op plaatsen waar we als mens nu nog niet kunnen komen heeft de mensheid sinds geruime tijd robots ontwikkeld om dit voor ons te doen. Zo zijn er al verschillende soorten robots naar plaatsen in de ruimte gestuurd om daar gegevens te verzamelen en die door te sturen naar de aarde. Wetenschappers kunnen dan deze gegevens bestuderen en analyseren. Die robots zien er niet altijd hetzelfde uit en worden gemaakt volgens de omstandigheden waarin ze moeten opereren. Zo zal een robot die als satelliet rond de planeet Venus draait er helemaal anders uitzien dan een robot die op de planeet Mars moet rondrijden om bodemstalen te nemen en de klimatologische omstandigheden in kaart te brengen. Een dergelijke robot die zich in een ruw landschap moet voortbewegen moet in staat zijn om gemakkelijk hindernissen en oneffenheden te overbruggen. Aan jullie om een robot te ontwerpen en te realiseren die zich over obstakels en hindernissen kan voortbewegen.

Download de les- en wedstrijdbrief van de veroverende rover.

de veroverende rover

De Zelfregelende Serre

Ontwerp een serre met regelbare temperatuur, vochtigheid en lichtinval.

Op 20 juli 1969 zette astronaut Neil Armstrong als eerste mens voet op de maan. Sindsdien zijn er talrijke missies naar de maan geweest, maar nooit om daar te blijven en een beschaving te starten. Om dit te kunnen moet er aan bepaalde voorwaarden voldaan worden, waaronder bijvoorbeeld het voorzien van voldoende eten. Helaas is het laten groeien van een plantje rechtstreeks op de maan niet mogelijk, maar wat als we een serre ontwerpen zodat we het groeiproces van een plantje volledig zelf kunnen regelen? De bedoeling van deze opdracht is dat jullie een eigen serre ontwerpen en realiseren zodat jullie zelf plantjes kunnen kweken. Deze serre kan door het meten van en het regelen van temperatuur, vochtigheid (van de grond) en lichtinval het groeiproces van een plantje stimuleren en versnellen.

Download de les- en wedstrijdbrief van de Zelfregelende serre.

de zelfregelende serre

Concept

De deelnemende scholen mogen zo veel als mogelijk één of beide projecten laten uitwerken door teams van vier (of minder) leerlingen uit de eerste graad. De school selecteert het beste STEM-project voor deze finale.

Jurycriteria

De jury bestaat uit mensen van het werkveld en het hoger onderwijs en gebruikt onderstaande criteria om te projecten te beoordelen, dit volgens het STEM-kader van het Vlaamse onderwijs

  1. Interactie en samengaan van de aparte S.T.E.M. componenten.
  2. Probleemoplossend leren via toepassen van STEM-concepten en -praktijken.
  3. Vaardig en creatief onderzoeken en ontwerpen.
  4. Denken en redeneren, modelleren en abstraheren.
  5. Strategisch gebruiken en ontwikkelen van technologie.
  6. Inzicht verwerven in de relevantie van STEM op zich en voor de maatschappij.
  7. Verwerven en interpreteren van informatie over en communiceren over STEM.
  8. Samenwerken in teamverband.
  9. Verwerven van 21ste-eeuwse competenties.
  10. Innovatie.

Prijsuitreiking

Ieder teamlid krijgt een passende naturaprijs. Aan de deelnemende school reiken we echte gouden, zilveren en bronzen trofeeën uit.

Inschrijven

Als deelnemende school mag je zo veel als mogelijk één of beide projecten laten uitwerken door teams van vier leerlingen. Schrijf hier vlug in en laat het vermoedelijke aantal teams weten. De school selecteert het beste project dat aanwezig kan zijn op de finale. Later volgt hierover nog meer informatie.

Inschrijven is gratis. Inschrijven kan tot de paasvakentie (2 april).

Timing

In januari laten we de gedetailleerde opgave weten, volgens de STEM-didactiek, met heel wat tips en STEM-raadgevingen. Zo heeft ieder team exact evenveel tijd om het project uit te werken. De finale is voorzien op vrijdag 20 mei bij Technopolis.

Info

Alle info op www.stemtornooi.be of via Rik Hostyn.