Vlaamse STEM olympiade
blink uit in technologie
technology approved
logo stemtornooi

Welke school realiseert het beste STEM-project?

In het verlengde van de Vlaamse STEM Olympiade, Technology approved, is er het STEM Tornooi. STEM-onderwijs staat o.a. voor onderzoekend leren, samenwerken, probleemoplossend handelen, innovatie, ontwikkelen van technologie, maatschappelijke relevantie, communiceren, competenties van de 21e eeuw, ontwerpen en realiseren. Wij stellen op 6 januari 2020 twee uitdagingen/projecten voor die geschikt zijn voor leerlingen van de 1e graad secundair onderwijs met keuze STEM. Hierbij zullen we de projectvoorbereiding ter beschikking stellen. De beste uitgewerkte en gerealiseerde projecten, per school, mogen dan deelnemen op de finale van dit STEM Tornooi.

Deze finale vindt plaats op vrijdag 8 mei 2020 bij Technopolis Mechelen.

Het hele gebeuren begint om 10.30u en duurt tot 15.00u. Op het programma staat de projectvoorstelling, een unieke STEM-show en als klap op de vuurpijl de prijsuitreiking.

Projecten

De krachtige ketting

Laat een knikker een eigen ontworpen kettingreactie activeren. Op het einde van deze kettingreactie moet een systeem een zo groot mogelijke kracht ontwikkelen.

Jongeren onderzoeken hoe ze dit kunnen realiseren.

kettingreactie

Het magische magazijn

Zoek met een robot het juiste pakketje in het magazijn en verplaats het naar de juiste locatie.

Jongeren onderzoeken hoe ze dit kunnen realiseren.

de dolle doolhof

Concept

De deelnemende scholen mogen zo veel als mogelijk één of beide projecten laten uitwerken door teams van vier (of minder) leerlingen uit de eerste graad. De school selecteert het beste STEM-project voor deze finale.

Jurycriteria

De jury bestaat uit mensen van het werkveld en het hoger onderwijs en gebruikt onderstaande criteria om te projecten te beoordelen, dit volgens het STEM-kader van het Vlaamse onderwijs

  1. Interactie en samengaan van de aparte S.T.E.M. componenten.
  2. Probleemoplossend leren via toepassen van STEM-concepten en -praktijken.
  3. Vaardig en creatief onderzoeken en ontwerpen.
  4. Denken en redeneren, modelleren en abstraheren.
  5. Strategisch gebruiken en ontwikkelen van technologie.
  6. Inzicht verwerven in de relevantie van STEM op zich en voor de maatschappij.
  7. Verwerven en interpreteren van informatie over en communiceren over STEM.
  8. Samenwerken in teamverband.
  9. Verwerven van 21ste-eeuwse competenties.
  10. Innovatie.

Prijsuitreiking

Ieder teamlid krijgt een passende naturaprijs. Aan de deelnemende school reiken we echte gouden, zilveren en bronzen trofeeën uit.

Inschrijven

Als deelnemende school mag je zo veel als mogelijk één of beide projecten laten uitwerken door teams van vier leerlingen. Van zodra de informatie beschikbaar is, schrijf je best snel in en laat je het vermoedelijke aantal teams weten. De school selecteert het beste project dat aanwezig kan zijn op deze finale. Later volgt hierover nog meer informatie.

Inschrijven is gratis. Inschrijven kan tot 22 december.

Timing

Op 6 januari 2020 laten we de gedetailleerde opgave weten, volgens de STEM-didactiek, met heel wat tips en STEM-raadgevingen. Zo heeft ieder team exact evenveel tijd om het project uit te werken.

Info

Alle info op www.stemtornooi.be of via Rik Hostyn.